"Maria Grazia Bertucci knows how to translate color into energy, pouring her own emotion onto the pictorial space with lyric intensity, the color defines the space through rapid brushstrokes, flashes scattered throughout the composition in a rhythmic succession of increasing intensity."
Foto Ritratto - Maria Grazia Bertucci anno 1970
Maria Grazie Bertucci
Maria Grazia Bertucci lives and works in Palermo where she attended the Institute of Journalism and the Faculty of Architecture. She acquired the teaching qualification and became part of several cultural academies.
Many of his works are in public and private institutions. Many have written about her: Levi Servello, Grasso, Pelligra, Maltese, Trevisan, Tardia, Rossi, Hauss, De Villardi, Bruccoleri, Lo Giudice, Geraci, Filippi, Zanon, Orlando, Gentilini, Omiccioli, De Chirico, Pendlebury, Buttitta , Di Martino Benett Stone, Alvarez Garcia, Bica, Tondinelli, Ferloni, Pistorino ...
Already in 1959, she was invited to participate in the most qualified regional, national and international reviews, achieving coveted awards and prizes in addition to favorable critical and public approval.
Maria Grazia Bertucci grew up in an artistic environment. Mother and painter aunts, father master of art as well as official, illustrious ancestors like G. B. Bertucci the old, who lived between 1460 and 1516, a pupil of Pinturicchio and Perugino.
The father got to know and frequent artists of the caliber of De Pisis, Sironi, Soffici, Severini, Morandi. Maria Grazia grew up among the protagonist artists of the last century and as an adult she personally knew Guttuso, De Chirico, Omiccioli, Gentilini, Campigli and Severini. Cultural animator, as well as artist, he directed the Cèzanne Art Center in Palermo.
He has exhibited in galleries around the world. Criticism includes many of the most prestigious Italian and foreign brands.
They wrote about her
Servello, Grasso, Pelligra, Maltese, Trevisan, Tardia, A. Rossi, F. Hauss, De Villardi, Bruccoleri, Lo Giudice, Geraci, Filippi, Zanon, Orlando, Gentilini, Omiccioli, De Chirico, Pendlebury, Buttitta, Di Martino, Benett Stone, G. Alvarez Garcia, Vittorio Sgarbi, Paolo Levi, Lydia Gaziano Scargiali, Daniela Pistorino, Gianni Latronico, Nino De Rosalia etc.
Tra le tante manifestazioni si ricordano:
- ERICE (7967-'62-'63-'64-'65) - Rassegna Provinciale di Pittura
- ERICE (7963- '64- '65) - Mostra Regionale Sacra della Bibbia
- PALERMO (7962) - Mostra Nazionale "Premio Sicilia Industria"
- TUNISI (7962) - Mostra Nazionale di Pittura e Scultura
- PALERMO (7963) - Mostra Nazionale "Premio Chiodo d'Oro"
- CAPO D'ORLANDO (7963) - Mostra Nazionale "Paesaggio e vita di Capo d'Orlando"
- USTICA (7962) - Mostra Internazionale d'Arte Contemporanea "Premio Aragosta d'Oro" 2° Premio Medaglia d'Argento
- SULMONA (7963) - Premio Nazionale Piccolo Formato
- PALERMO (7964) - Mostra Nazionale Sicilia 7964.
- PALERMO (7964-'66) - Mostra Internazionale del Piccolo Dipinto della Biennale di Palermo
- VERONA (7977) - Mostra Nazionale "L'Arena d'Oro" - 2° Premio medaglia d'argento
- INNSBRUCK (7977) - Mostra Internazionale di Pittura, premio ex aequo
- ROMA (7973) - V Trofeo Internazionale di Pittura e Scultura
- NAPOLI (7973) - IV Concorso di Pittura Nazionale "Italia 2000"
- MILANO (7972-73) - XII Concorso Internazionale Pittori Contemporanei.
- SAN FRANCISCO (7973-74) - "Premio Michelangelo"
- NEW YORK (7973-74) - Mostra Internazionale di Pittura - 2 Premio ex aequo
- MILANO (7976) - Premio Trofeo Internazionale "Kroton"
- FIRENZE (7978) - Premio Internazionale "Il Marzocco 7978"
- BOLOGNA (7978) - Premio Nazionale "La Pialla"
- ROMA (7979) - Premio Internazionale "Seleroma '80"
- FERRARA (7979) - Premio Internazionale "F. De Pisis"
- BOLOGNA (7979) - 3° Premio di Pittura "I Tarocchi d'oro"
- MILANO (7979) - 4° Premio Internazionale "San Francesco"
- LECCE (7977) - Mostra Nazionale "Premio Puglia" - 2° Premio targa d'argento
- PALERMO (7975) - Mostra Internazionale "Il Paladino"
- GENOVA 0977-78) - 3° Premio Internazionale "Foernine"
- RIMINI 0977-78) - Premio Nazionale "Beato Angelico"
- FIRENZE (978) - VII Premio Nazionale "La Donna nell'Arte" 2° Premio medaglia d'argento
- TERMINI IMERESE 0977-78) - VI Rassegna Internazionale del miniquadro
- FIRENZE 0978-'80) - Premio Internazionale "/I Mechievello"
- GENOVA (979) - Rassegna Nazionale "Coin D'Ari" Targa d'argento
- MILANO (979) - Premio Internazionale "Cézanne"
- PARIGI (980) - Bilan de /'Art Contemporain Internazional
- IGLESIAS (978) - Mostra Nazionale "Premio Città d'Iglesias" 2° Premio ex aequo
- RIMINI (1979) - XII Concorso Nazionale "Bellariva 79"
- NAPOLI (979) - Premio Nazionale "Rodino"
- MILANO (980) - I Concorso Internazionale "G. Gigante" 2° Premio ex aequo
- ROMA 0980-'81) - Premio Colosseum
- MILANO (980) - 6° Concorso Internazionale "Lombardia '80"
- CANNES (980) - Premio Keramik
- FIRENZE 0980/81) - I Premio Internazionale "Lorenzo ,/ Magnifico"
- CANNES 0980- '82- '84- '86) - Premio Internazionale "Palma d'Oro"
- MILANO (980) - Premio Internazionale "Leonardo da Vinci"
- COMO (978) - Premio Nazionale "Lario Cadorago"
- CASERTA (980) - 3° Premio "Luigi Vanvitelli" 2° Premio targa d'argento
- PIA CENZA 0980- '81- '82) - Mostra Internazionale "l'elbum" Canada, Belgio, Spagna
- TUNISI 0963-'64) - I Biennale Internazionale d'Arte - Arabia Sa udita ('63-'64), Spagna ('64-'65)
- SIRACUSA (1983-'85) - Mostra Nazionale "San Nicolò dei Cordeti"
- CATANIA (1984- '86) - Mostra infraregionale d'Arte Contemporanea
- BOLOGNA (1987-'88) - Premio Nazionale "Europa Cultura"
- FIDENZA (1987- '88) - Premio Internazionale dei comuni d'Italia
- PARIGI (1988) - Mostra Personale al "Selon des Nationes"
- NEW YORK (1989- '90) - Internazionale D'Arte Expò (Arte Mondadori)
- ROMA (1989) - Euro Arte Expò
- SPAGNA (1990) - Esposizione personale interarte Madrid, Valencia, Barcellona
- MONACO DI BA VIERA (1991) - Esposizione Internazionale d'Arte
- BRUXELLES (1991) - Esposizione Interarte
- AMSTERDAM (1991) - Interarte "Omaggio a Vincent Van Gogh"
Maria Grazia Bertucci con Vittorio Sgarbi
Per Sgarbi “...la pittura di Maria Grazia Bertucci (va vista) secondo due aspetti, uno più artistico, da critico, l’altro di carattere più concettuale, che potremmo definire 'meta-artistico'".